Artikel over Media Noord Raamfolie in Sign Pro Magazine

Afgelopen maand verscheen in het Nederlandse vaktijdschrift SignPro Magazine (voor de sign- en belettering sector) een artikel over de glasfolie actitiviteiten van Media Noord onder de titel Succes met één product : Raamfolie.

Maar liefst twee volle pagina redactionele tekst in het vaktijdschrift SignPro.

Na een lang & boeiend gesprek schreef Journalist Koen Goderis volgend artikel :

Succes met één product : Raamfolie.

Raamfolie: zo simpel is het! Peter Van Dijck van Media Noord zal het wel even bijsturen en spreekt over oplossingen en zo blijkt ook uit een indrukwekkende reeks klanten, die hem koppig trouw blijven. Daar is natuurlijk een reden voor en zoals de slogan van de grote retailketen zegt:”... dat moet je elke dag verdienen.” Wat mij betreft is Peter Van Dijck en Media Noord daar volop mee bezig.

Eerst even dit: Media Noord is gevestigd in Hoogstraten, dat aanleunt tegen de Nederlandse grens en dichter bij Breda ligt dan bij Antwerpen. Noordelijker kan je niet in België, vandaar Noord. Van Dijck is opgeleid in de marketing en begon met een totaal ander medium: reclamespots voor lokale radiozenders. In 1993 startte hij als traditionele signmaker/beletteraar, maar spoedig begon hij zich toe te leggen op raamfolie, zodat hij zich nu de grootste op dat gebied mag noemen in de wijde regio. Hij noemt zijn bedrijf ‘Dé Raamfoliespecialist’. Overigens is de vestigingsplaats van het bedrijf van weinig belang, want hij werkt ter plaatse en vanuit zijn rijdende basis: een bestelwagen.

One-trick pony?

Ik moet bekennen dat ik voordien raamfolie een beetje als een nevenproduct van de signmaker beschouwde, want meestal zeiden vele signmakers tijdens een interview over hun activiteiten: “... we doen ook raamfolie”. Dan valt het op wanneer Media Noord zich alleen daarop concentreert, met succes. Misschien zeggen criticasters dan: “Oh, een one-trick pony.” Maar het lachen houdt op wanneer men hun realisaties bekijkt. Want wie mag er op gezette tijden als buitenstaander voor werken ongehinderd in de streng beveiligde gebouwen van de Raad van Europa rondlopen, ook na de normale werkuren? Wie werd er opgebeld om bij twee bezoeken van ex-president Obama op een minimum van tijd de ingang en de persruimte van de nodige privacy en beveiliging te voorzien? Wie is er sinds 2004 de vaste folieleverancier van de kerncentrale te Doel? Media Noord dus.

Zelf 100.000 m² geplaatst

Peter Van Dijck stelt het onomwonden: “We  verkopen geen folies, we verkopen oplossingen tegen inkijk en hinderlijk (zon)licht.” Media Noord is gespecialiseerd in de plaatsing van alle soorten glasfolies: zogenaamde privacy folies, spiegelfolies en zandstraalfolies en niet onbelangrijk: steeds op locatie. Van Dijck:” Veel signbedrijven verkiezen de folie machinaal in het atelier te snijden en dan bij de klant te gaan plaatsen. Wij gaan op locatie en kleven rechtstreeks van de rol en snijden manueel (bij) om eventuele kleine verschillen ter plekke feilloos op te vangen. In onze bestelwagen hebben we steeds folie op een 50-tal verschillende rolbreedtes in voorraad. Zo kunnen we ons letterlijk naadloos aanpassen aan de werkelijke situatie en hebben we bovendien minder snijafval, wat gunstig is voor de prijszetting naar de klant toe.” Van Dijck is een medewerkend patroon en gaat steeds mee op de werf bij de klanten. Hij stelt dat er meer dan 100.000 vierkante meter folie door zijn handen is gegaan. De verhouding met de leveranciers kan eigenzinnig genoemd worden en dat is positief bedoeld,  want zo zegt hij: “Ik ben zeer trouw aan mijn producten en leveranciers.” Er wordt steeds gewerkt met A-merken van de beste kwaliteit. Er wordt niet ingegaan op aanbiedingen van goedkopere materialen of een exclusiviteitscontract met totaalaanbod van één enkele leverancier. “We blijven werken met kwaliteitsmaterialen, waarmee we goede ervaringen hebben. Soms zijn we dan iets duurder, maar onze klanten zijn ook trouw, want ze blijven terugkomen.” Met die klanten wordt gestreefd naar een partnership. ”Als adviseur zullen we zelfs oplossingen voorstellen of producten aanbieden die niet in ons assortiment zitten of die we zelf niet uitvoeren.”

Eigen ontwikkelingen

Naar eigen zeggen wordt er ongeveer in 40% van de gevallen folie gekleefd voor een toepassing waarvoor de folie eigenlijk niet is gemaakt. “Het is een beetje de kunst om glasfolie te gebruiken voor niet-traditionele toepassingen.” Media Noord heeft zelf twee eigen producten ontwikkeld: ‘spionagefolie’ en Frostbright. De eerste is een spiegelende glasfolie voor ramen  binnen. Gewone spiegelfolie is vaak onvoldoende spiegelend. Dit product wordt met succes toegepast voor observatieruimtes in de psychiatrie, politiekantoren, scholen en andere instellingen. Ook werd folie meerdere malen gebruikt voor verborgen camera-opnames in programma’s als Be You(tiful), waar in een normale spiegel het glas vervangen werd door spionagefolie. Andere bekende (althans in Vlaanderen) tv-programma’s waarvoor Media Noord folie plaatste zijn ‘Ooit komt het goed’, ‘Wauters vs Waes vs Wham’ en ‘De Ideale Wereld’ van het productiehuis Woestijnvis, waarvoor al 10 jaar gewerkt wordt! Dit voorjaar komt er nog een verborgencameratoepassing voor ‘Copy Beest’ van Dieter Coppens op (tv-zender) Eén en ‘De Sollicitatie’ op (tv-zender) Vier. Spiegelende, warmtewerende folies vergen een bijzondere aandacht. Wanneer ze aangebracht worden langs de zonnezijde, is met moderne beglazing de kans reëel dat er in het glas een thermische breuk ontstaat. Met lasermeetapparatuur meet Media Noord de samenstelling van het glas en neemt dan de nodige maatregelen. Ook Frostbright is een in eigen huis ontwikkeld concept. Een specifieke zandstraalfolie wordt digitaal full colour geprint. Het geprinte beeld is langs beide zijden zichtbaar, maar de folie zorgt toch voor de nodige inkijkwering. Een bijzondere toepassing is het apengebouw van de Antwerpse zoo. De mannelijke  orilla’s toonden blijkbaar te veel belangstelling voor de vrouwelijke chimpansees in het hok ernaast. Door de Frostbright-folie is een oerwoudmotief langs beide zijden zichtbaar en beperkt het zicht voor de 2 apenfamilies (privacy geldt dus ook voor dieren). Ook in de nieuwe gebouwen van de belangrijke logistieke dienstverlener Kuehne + Nagel werd  Frostbright aangebracht voor maximale privacy en tevens laat het wave-motief een aangenaam licht door in alle gangen.

Toepassingen in vele sectoren

We zeiden reeds dat Media Noord kind aan huis is bij de Raad van Europa, waar het datacenter, de VIP-ingang, het onthaal en de privé-vertrekken van de Secretaris-Generaal van folie voorzien werden. Verder is Media Noord aan het werk overal waar discretie, privacy en licht- en zonwering op ramen en deuren vereist is. Het creatief en functioneel decoreren van glazen wanden behoort  eveneens tot de core business. Een niet beperkende opsomming: de Antwerpse diamantsector, banken, advocatenkantoren, dokterskabinetten en ziekenhuizen, onderwijslokalen; kledingwinkels en retailers; musea en overheidsgebouwen, tv-producties... Daarnaast werkt Media Noord voor signmakers die deze specialiteit liever aan hen overlaten, maar  ook voor glashandels en -plaatsers en niet in het minst voor grote bouwondernemers en werfleiders, waarvoor Media Noord de zorg van dit onderdeel van hen overneemt.

De foto's bij het artikel zijn van volgende projecten :

zandstraalfolie Apengebouw Zoo Antwerpen : uitgebreide foto's op onze nieuwe website http://www.zandstraalfolies.be/nl/zoo

zandstraalfolie hoofdzetel Kuehne+Nagel : uitgebreide foto's op onze nieuwe website http://www.zandstraalfolies.be/nl/kuehne-nagel

zandstraalfolie hoofdzetel Nextel Wommelgem : klik door naar http://www.zandstraalfolies.be/nl/toepassingen

Terug naar overzicht